Lupaukseni vuodelle 2018

Vuodelle 2017 tein itselleni vain yhden lupauksen ja se toteutui. Päätin olla rohkeampi ja tarttua uusiin mahdollisuuksiin reippaasti. Vuoden loppua kohden tajusin saavuttaneeni tavoitteeni ilman sen suurempaa hössötystä. Itselleni riitti, että se oli mielessäni ja olin sanonut sen ääneen. Lopulta se toteutui ihan kuin itsestään vaikka totta kai alitajuntaisesti tein koko ajan töitä sen eteen. Tämän vuoden suhteen päätin nostaa panoksia ja tehdä päätöksiä ja tavoitteita eri elämän osa-alueilta. Kuitenkin sellaisia suhteellisen realistisia, en halua lähteä tavoittelemaan kuuta taivaalta.

Peter Pan ei koskaan tahtonut kasvaa aikuiseksi. En kyllä minäkään.
Hyvinvointi

Päätin, että vuosi 2018 tulee olemaan hyvinvoinnin vuosi. Tahdon yleensäkin voida paremmin. Minulle se tarkoittaa montaa eri asiaa.

Aina voi parantaa omaa ruokailuaan monipuolisemmaksi ja terveellisemmäksi. Tästä syystä aion pitää viikossa yhden päivän kun suunnittelen aina tulevan viikon ruokalistani. Termi meal prepping kuvaa tätä tavoitetta mielestäni parhaiten. Sillä tavoin käyn kaupassa kerran viikossa isosti ja kaikkien houkutusten ja helppojen ratkaisuiden tekeminen vähenee. Siitä seuraakin seuraava asia nimittäin uusien reseptien kokeilu. Arjen kiireessä tulee helposti mieleen ne muutama kymmentä samaa ruokaa joita teen viikosta toiseen vaihdellen, mutta olisi kiva kokeilla jotain itselleen aivan uusia makuja.

Tammikuun kehokuurin ajaksi laitoin ryhmäliikuntakorttini jäihin, mutta helmikussa voin taas aloittaa uudella energialla liikkumaan. Haluan lisätä erityisesti kehonhuoltoon ja venyttelyyn liittyviä urheilukertoja, olen toisinaan todella huono venyttelemään. Sitä tulee varmasti tammikussa lisättyä kun kovempi huhkiminen on kielletty. Aion siis liikunnan jälkeen muistaa venytellä ja kerran viikkoon tehdä kokonaisvaltaisempaa kehonhuoltoa (sunnuntait on siihen hyviä päiviä).

Kävin ILO kahvilassa nautiskelemassa kookosmaitoon tehtyä cappuccinoa ja palan raakakakkua.

Haluan tänä vuonna myös lisätä mielen hyvinvointia ja opetella uusia tapoja pysähtymiseen ja rentoutumiseen. Aloitin nyt ensimmäistä kertaa elämässäni meditoimaan säännöllisesti. Tässä vaiheessa moni varmasti ajattelee, että joo nyt se on hurahtanut ihan totaalisesti. Voi olla, mutta haastan sinut kokeilemaan samaa niin huomaat mistä siinä on kyse. Itse jaksan keskittyä 5min ajaksi ja sekin vaatii hieman ponnistelua vielä tässä vaiheessa. Toki meditaatiota on monenlaista, sen ei tarvitse olla pelkästään paikallaan istumista ja rauhoittavan musiikin kuuntelua. Itse kävin kahden tunnin kävelylenkillä koiran kanssa ilman musiikkia ja keskittyen vain koiron kanssa ulkoiluun. Ulkoilma ja hiljaisuus tuntui hyvältä tavalta tyhjentää kovalevy kaikesta ylimääräisestä. Marras-joulukuun pahimman ruuhkan aikaan olisin tarvinnut tätä ja nyt tunnen löytäneeni uuden tavan stressin hallintaan.

Säästäminen

Otin joskus aiemmin vastaan Vuosi ilman uusia vaatteita – haasteen. Nyt päätin laajentaa sitä. Olen varsinainen keräilijä, mitä tulee kosmetiikkaan, meikkeihin ja kaikkeen siihen liittyvään. Joten tämän vuoden päätökseni on, etten saa ostaa mitään. Olen siis tämän vuoden mahdollisuuksien mukaan ostolakossa. Tarkoittaa nyt siis vaatteisiin, meikkeihin, koruihin tai muuhun ylimääräiseen liittyvää. Järki päässä totta kai, jos nyt hammastahna loppuu niin ostan luultavasti uuden (vaikka sitäkin ilmeisesti voi tehdä myös itse!). Eksyin eräänä päivänä netin ihmeelliseen maailmaan ja huomasin, että luonnonkosmetiikan puolelta löytyy myös jotain niin oleellista kuin glitterinen nestemäinen rajauskynä ja hetken mietin miten siisti se olisi.. Tajusin nyt olevan juuri oikea hetki tälle haasteelle.

Mun tän hetken lempparit huulimeikeistä! Bohon 107 ja puroBIOn 03. Molemmat mattaa tietenkin.

Helppoa tämä ei tule olemaan, nimittäin maaliskuussa on jälleen pahaenteisesti Luonnonkaunis-messut ja noh.. Messutarjoukset on aina olleet mun heikkouteni, mutta yritän pysyä silloinkin kovana. Plus päätin, että tänä vuonna saan mennä vain yhtenä päivänä, normaalisti menisin molempina. Jos tää vuosi menee tältä osalta hyvin niin lupasin, että saan joulukuussa ostaa itselleni jotain kuten vaikka sen tärkeän glitterisen rajauskynän ja/tai Axiologyn 34€ hintaisen huulipunan (mustan huulipunan hankinta siirtyi vielä vuodella eteenpäin).

Järjestelmällisyys

Nyt kun tähän ostolakkoon lähdin niin otin sen oikeasti tosissani. Normaalisti menisin vuoden alussa ostamaan kalenterin ja muistikirjoja. Todellisuudessa olen todella huono kirjaamaan asioita ylös edes kalenteriin, joten sekin olisi ollut jälleen rahan tuhlausta. Sen sijaan kaivoin esiin pari vanhaa kierrevihkoa ja Voguen vanhoja numeroita ja siinä oli uusi kalenteri ja muistikirja!  Tykkään tehdä bullet journalin tapaista kalenteria, todella vapaamuotoista versiota siitä. Päätin tänä vuonna löytää itselleni parhaan tavan suunnitella tulevia juttuja ja seurata tavoitteiden etenemistä.

Pari vanhaa Vogueta ja pari rumaa vihkoa = mun uusi kalenteri ja ajatushautomo.

Niin sanottuun kalenteriini teen kuukaudelle To do-listan asioista, jotka haluan saavuttaa tammikuun aikana. Jos siellä on isompia juttuja kuten liiketoimintasuunnitelman ensimmäisen version palautus, pilkon sen pienempiin osiin ja kirjaan jokaiselle viikolle osatavoitteen. Tällä tavalla se urakka ei tunnukaan enää ihan mahdottomalta. Kirjaan sinne myös aina päiväkohtaiset tehtävät ja menot. Jos tulee jotain pidemmälle ajalle tulevia tapahtumia, kirjaan ne puhelimeni kalenteriin ja siirrän aina kuun alussa vihkoseen. Huomasin viime vuonna, että pelkästään sähköisen kalenterin käyttäminen ei vaan oo mun juttu. Tykkään kuitenkin ihan old school kynästä ja paperista.

Toinen vihkonen on sitten enemmänkin muistikirja kaikelle muulle. Esimerkiksi nyt kehokuurin aikaan kirjaan sinne reseptejä ja muita vinkkejä. Ensimmäiselle sivulle kirjasin näitä samoja juttuja, että mitä haluan vuoden 2018 aikana saavuttaa. Teen sinne myöhemmin liikuntaan liittyviä tavoitteita, rentoutumiseen liittyviä juttuja ja mitä milloinkin päähän tulee. Se on mun ajatushautomo ja tavoitteiden muistilista.

Lisäksi mulla on vielä kolmas vihko, jota käytän meditaatiopäiväkirjana. Olen nyt kirjannut siihen mitä mielessä ennen meditaatiota ja mikä olotila on sen jälkeen. Näkee oikeasti sen vaikutuksen ja samalla miten kehittyy.

Uuden oppiminen

Haluan tänä vuonna haastaa itseäni enemmän ja oppia jotain uutta. Koulun puolesta kaikkea uutta ja ihmeellistä tulee päivittäin, mutta tarkoitan nyt ihan jotain muuta. Meditaatio tulee tietysti olemaan itselleni uusi juttu. Olen niitä ihmisiä, joilla on päässä jatkuvasti menossa jotain, ideointia tai muuta ylimääräistä. Lisäksi toi järjestelmällisyys ja suunnitelmallisuus on itselleni osittain uutta. Olen tainnut viime vuosina uskoa enemmän kaaosteoriaan.

Tahdon vain tänä vuonna mahdollisimman paljon uusia kokemuksia ja etenkin opettavaisia sellaisia. Vaikka luulisi tietävän kaiken niin aina riittää lisää opittavaa ja se ei ikinä lopu. Sitä joko oppii itsestään uusia puolia tai ympäröivästä maailmasta ihmeellisiä asioita. Haluan pitää mieleni vielä enemmän avoinna tänä vuonna.

Huhhuh, musta tuntuu et tässä on mulle jo enemmän kuin tarpeeksi työtä. Luulen kans tämän seuraavan 12kk menevän ihan yhtä nopeasti kuin edelliset meni. Siksi oiskin niin tärkeää osata nauttia mahdollisimman paljon ettei vuoden jälkeen harmita, et kun ois pitänyt ja pitänyt.. Haluan pyrkiä myös siihen ettei tää alkuinnostus nyt pure mua ja sitten jossain puolivälissä vuotta olenkin unohtanut, et ai niin mitäs sitä.. Eli postaus tulee tossa maaliskuun aikana, että miten on lupaukset pitänyt ja sit taas siitä kolmen kuukauden päästä. Pitää motivaatiota paremmin yllä. 🙂

Nyt alkaa sit tavoitteiden tuijottelu!


“By recording your dreams and goals on paper,
you set in motion the process of becoming the person you most want to be.
Put your future in good hands – your own.”

– Mark Victor Hansen

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Name and email are required